11 oktober 2019: ‘Trio Medici’

Het eerste concert van het seizoen met Trio Medici beloofde een spannende uitdaging te worden: zowel het pianotrio van Hersant (Variations sur la ‘Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont’ de Marin Marais) als dat van Tsjaikovski steken boordevol technische hindernissen voor de individuele muzikanten. Tijdens het werk van Hersant was het vooral zweten geblazen voor Vera Lopatina (viool) en Adrien Bellom (cello), die vaak razendsnelle notenpassages en speciale klankeffecten dienden te beheersen. Daarbovenop was de partituur zo opgevat dat de muzikanten op heel nauwgezette tijden op elkaar moesten kunnen inspelen. Geen enkele van die moeilijkheden leidde ons echter af van de hypnotiserende pracht van de muziek.

In tegenstelling tot het werk van Hersant, dat pas in 1998 het levenslicht zag, zijn we doorgaans wel vertrouwd met het pianotrio van Tsjaikovski. Toch blijft dit lijvige werk fascinerend om te blijven volgen, erin te verdwalen en ons besef van de tijd kwijt te geraken. De pianopartij geldt als één van de zwaarste voor pianisten: de 90 pagina’s muziek, krioelend van de virtuoze passages, vereisen nogal wat stamina en technische bagage. Olga Kirpicheva (piano) leek er echter niet van onder de indruk. Alweer bracht het trio een uitvoering die ons op het puntje van onze stoel deed zitten.

Of het pianotrio van Debussy in vergelijking daarmee een peulenschil was, wie zal het zeggen? Elk werk heeft zo zijn eigenaardigheden, maar ook deze, nog romantische muziek van Debussy bloosde gezond in de handen van Trio Medici.


Comments are closed.