Blogposts

Concert 25 april 2024

Voor het vijfde en laatste concert van het seizoen konden we rekenen op drie solisten van internationaal formaat. De twee broers Hrachya Avanesyan (viool) en Sevak Avenesyan (cello) vormden samen met pianiste Lily Maisky een onversaagd trio. Ze speelden muziek van Rachmaninoff en Sjostakovitsj en brachten een stukje van hun roots mee, met onder andere werken van de Armeense componisten Komitas en Babajanian. Indrukwekkende composities, gespeeld met indrukwekkende overgave!

Concert 26 maart 2024

Het warme applaus aan het eind van dit concert zindert nog na tot op vandaag. Met slechts twee instrumenten - een glansrijke cello gebouwd door Vuillaume en een volledig geopende vleugelpiano - vulden Stéphanie Huang en Nathalia Milstein de diepste uithoeken van de zaal. De muziek van Mendelssohn, Richard Strauss, Nadia en Lili Boulanger blonk uit in perfect geknede texturen en uitgebalanceerde frasen. Kracht en elegantie stormden met een overweldigende zelfzekerheid op ons af. Het was even naar adem happen om te bekomen - een topavond dus!

Concert 2 februari 2024

Het kan een enorm plezier zijn om mee te kunnen opgaan in de gedrevenheid van bezielde muzikanten. Zo bleek uit ons vorige concert met violiste Veronique De Raedemaeker en pianist Anton Gerzenberg.Zowel in het werk van Szymanowski (Narcisse) als Ravel (Sonate Posthume) bevroor de tijd onder de druk van een zinsbegoochelende intensiteit. Een lichtvoetige Beethoven (Sonate voor viool en piano nr. 10) bracht ons tussendoor terug in een comfortabele huiselijke sfeer. In het laatste werk, dat van Bartók (Sonate voor viool en piano nr. 1), barstte dan weer een verscheurde, koortsachtige wereld naar buiten. Dankzij de twee doorgewinterde muzikanten belandden we veilig en wel tot aan het triomferende slotakkoord.

Concert 9 december 2023

Het Quatuor Hermès wist vorige zaterdag een aantal zwaar verstevigde muzikale poorten te doen opengaan. De strijkkwartetten van Janáček (het Kreutzer-kwartet), Fauré en Beethoven (Opus 59 nr. 1) zitten versleuteld achter unieke harmonieën en texturen en een flinke dosis technisch virtuozenwerk. Toch had het Quatuor Hermès ons vanaf het eerste ijzingwekkende akkoord tot de laatste betoverende fluistering bij ons nekvel. Als Beethovens "publiek van de toekomst" hebben we ons enorm goed geamuseerd! - Heel veel dank ook aan presentatrice Greet Samyn voor de boeiende duiding bij de muziek!

Concert 6 oktober 2023

"Contrasten" vormde vorige vrijdag het doelbewust gekozen thema in het openingsconcert van het nieuwe seizoen. Nathalie Matthys (piano), Jozefien Dumortier (viool en altviool) en Josef Lamell (klarinet) hadden een programma samengesteld waarin romantisch en hedendaags, volks en jazzy met elkaar verwoven waren. Contrasten kunnen brengen, vraagt flexibiliteit en in dit geval ook een uitgebreid instrumentarium. Naast een piano, een A- en een Bes-klarinet werden niet minder dan twee violen en een altviool in de strijd geworpen. Het resultaat was een onversaagd klinkende versie van Bartóks Contrasts en met charme doordrongen muziek van Bruch, Mozart en Rachmaninov. De muzikanten belichtten ook hedendaags werk, met name van Marc Matthys en Erik Desimpelaere, voormalige en huidige directeurs van het Kortrijkse conservatorium. Aan presentatrice Greet Samyn hadden we niet enkel boeiende toelichtingen te danken, maar ook een gezellige babbel met de pianiste. Een concert met alles erop en eraan dus en een stevig startschot van het nieuwe seizoen!

Concert 5 mei 2023

De muzikale energie waarmee Balder Dendievel (hobo) tijdens het laatste concert van het seizoen het podium in vuur en vlam zette, kunnen we werkelijk een tour de force noemen. Met zijn kamermuziekvrienden Hrayr Karapetyan (viool), David Abrahamyan (altviool), Paul Heyman (cello) en Hasmik Manukyan (piano) bracht Balder niet minder dan zes veeleisende werken. Mozart, Pavel Haas, Janáček, Martinů, Piazzolla en Dubois kwamen daarbij uitzonderlijk direct en levendig aan het woord. Tussendoor bracht presentatrice Ella Michiels ons met haar ontspannende vertellingen dichter bij de tijdsgeest van de muziek. En in de losse sfeer die ze creëerde, was er gerust nog ruimte voor een babbeltje of twee met de hoboïst van dienst. We kijken daarmee terug op een supermooi en geslaagd concertseizoen. Eerst nog even nagenieten en binnenkort komt er weer een hoop meer muziek aan!

Concert 10 maart 2023

Soms hoopt muzikaal talent zich op binnen een kleine regio. Luna de Mol (viool) en de broers Jonathan (cello) en Samuel Van de Velde (piano), alledrie woonachtig in het Waasland, leerden elkaar al op jonge leeftijd kennen aan de academie. Vorige week charmeerden ze ons als trio met de eigenzinnige muzikale stijlen van Astor Piazzolla, George Enescu, Anton Arenski en Koen Dejonghe. Goed voor een stevige portie Argentijnse tango, een zweem van Roemeense nostalgie en een brok Russische gevoeligheid. Paste perfect in het veelkleurige plaatje: een Russische tango van Vlaamse hand in het werk "Trilogy" van Koen Dejonghe. Met dank ook aan presentatrice Ella Michiels (radio Klara), die de muzikanten op het podium interviewde.

Concert 11 februari 2023

Met het Franse Chanson "Les Feuilles Mortes" van Joseph Kosma zwaaide het GoYa Quartet ons gisteravond uit. Van begin tot einde speelden ze als één ondeelbare geest de strijkkwartetten van Schumann (op. 41 nr. 3), Webern (Langsamer Satz) en Debussy. Bijzonder was de durf waarmee ze de muzikale samenklank afzwakten tot bijna onhoorbare, maar toch scherp gedefinieerde texturen. Ook heel uitzonderlijk was de gelijkvormigheid waarmee ze met hun strijkstok de noten aanzetten. Voor de presentatie konden we opnieuw rekenen op Carlo Siau, die met flair hier en daar een verborgen rode draad tevoorschijn toverde.

Concert 5 november 2022

Wat een boeiend concert vorige week! Met hun programmakeuze hadden celliste Erica Piccotti en pianist Leonardo Pierdomenico een luisterparcours uitgedokterd dat ons oor vanuit verre horizonten op een vreemd prachtige manier terugvoerde naar een vertrouwde omgeving. We begonnen met de Sept Papillons voor cello solo van Saariaho, waarin zeven vlinders op onvoorspelbare wijze uit de cello opstegen, beroerd door Piccotti's complexe vingerbewegingen. Vandaar ging het naar de Cinq Esquisses van Sibelius voor piano solo, waarin Pierdomenico de bedrieglijk eenvoudige melodieën en ondoordringbare harmonieën een nonchalante twist gaf. Uiteindelijk belandden we via een vertrouwder aandoend werk van Sibelius, het hoogromantische werk "Malinconia", bij de gezellig rustieke muziek van Grieg. Als bisnummer hoorden we een Polonaise van Chopin, waarin Piccotti en Pierdomenico nog maar eens bewezen hoezeer ze tot in de fijnste details op elkaar ingespeeld zijn. Wie ook alvast bij Euterpe "ingespeeld" is, is presentator Carlo Siau, die voor de eerste maal bij Euterpe de muzikanten en composities aankondigde. We zien hem met plezier bij ons volgende concert terug!

Concert 30 september 2022

Euterpe wordt dit jaar 25 jaar en dus zetten we het feestjaar vorige week met veel knaldrang in. Ensemble Carousel bracht het podium tot leven met muziek van Debussy, Ravel, Pierné en Henderickx. De zeven muzikanten straalden een kleurrijke energie uit, en dat niet alleen vanwege hun eigenzinnige kostuumstijl. De bijzondere texturen in bijvoorbeeld Wim Henderickx' Lagrimas en Debussy's Prélude à l’ après-midi d’ un faune (bewerkt door Jelle Tassyns) beheersten ze met discipline en originaliteit. Na 25 jaar blijven de muziek en musici nog steeds verbazen!